Nissan Leaf via flickr.com

De voordelen van elektrische auto’s

Steeds vaker kiezen autofabrikanten ervoor om ook (deels) elektrische auto’s te produceren. De vraag hiernaar neemt toe, mede dankzij belastingvoordelen ingesteld door de overheid. Er bestaan volledig elektrische auto’s, maar met name de zogenaamde hybride auto’s zijn in trek. Dit zijn auto’s die zowel brandstof als elektriciteit verbruiken voor de aandrijving. Omdat elektrische auto’s echter pas sinds enkele jaren geproduceerd worden, bestaat er onder veel consumenten wel twijfel over het rendement van de auto’s.

Milieuvriendelijk rijden
Hybride of volledig elektrische rijden zijn per definitie beter voor het milieu dan auto’s die lopen op benzine of diesel. Bij de aandrijving van een elektrische auto komt er 40% minder schadelijk koolstofdioxide vrij, wat het belangrijkste en meest schadelijke broeikasgas is. Omdat de opwarming van de aarde voor een aanzienlijk deel wordt veroorzaakt door vervuilende auto’s, is de overstap op elektrische auto’s een belangrijk toekomstdoel van de overheid.

De overheid stimuleert de aankoop van elektrische auto’s met enkele fiscale voordelen. Zo hoeft er geen aankoopbelasting (BPM) betaald te worden en geldt er een vrijstelling op de wegenbelasting. Hoewel elektrische auto’s in de regel een hogere aanschafprijs hebben dan niet-elektrische auto’s, is een groot deel van deze investering terug te verdienen met deze voordelen. Bovendien wordt er bespaard op brandstofkosten.

Populaire elektrische automerken
Inmiddels heeft een aanzienlijk deel van de grote automerken een lijn met (deels) elektrische auto’s. Het meest bekende en populaire model is de Toyota Prius, een hybride gezinsauto. Een volledig elektrisch model is de Nissan Leaf. In het hogere segment maakt Tesla naam met haar elektrische voertuigen. Tesla produceert uitsluitend milieuvriendelijke elektrische auto’s en loopt voorop in de ontwikkeling van efficiënte technologie.

Zakelijke elektrische auto

Ook steeds meer bedrijven hebben de voorkeur gegeven voor elektrische auto’s. Bedrijven waarbij werknemers een leaseauto kunnen kiezen, bieden steeds vaker enkel hybride of elektrische auto’s aan. Door op deze manier duurzaam te ondernemen kunnen bedrijven soms aanspraak maken op voordelen of subsidies. Ook wordt het gebruikt als PR-middel richting de doelgroep. Mede omdat elektrische auto’s nog nauwelijks onderdoen voor auto’s op brandstof, zien bedrijven steeds minder reden om  de keuze voor leaseauto’s te houden bij standaard meer vervuilende modellen.

 

 

Geef een reactie

Anti-spam verificatie *