Ze bestaan al een tijdje: zelfrijdende auto’s. In veel gevallen gaat het echter nog om prototypes die nog niet geschikt zijn om massaal geproduceerd en gebruikt te worden. Google was één van de eerste, maar ook Tesla is sterk bezig en heeft in de huidige modellen zelfs al software ingebouwd waarmee de auto semi-automatisch kan rijden. Dat geldt ook voor verschillende automerken waarbij de auto zelfstandig kan inparkeren. De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s staat nog in de kinderschoenen. Daarom gaan steeds meer grote bedrijven, zoals laatst ook Alibaba, zich bezighouden met de ontwikkeling van deze auto’s. Het bedrijf dat als eerste een succesvolle en vooral veilig model weet te produceren kan waarschijnlijk rekenen op miljoenen tot miljarden aan extra omzet.
Automatisch rijdende auto’s binnen enkele jaren normaal
Dat de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s snel gaat, is ook de politiek inmiddels opgevallen. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft daarom een initiatief gestart binnen de Europese Unie. Omdat Nederland dit jaar voorzitter is van de EU, is hier ruimte voor. In de Verklaring van Amsterdam hebben alle 28 andere ministers van Infrastructuur in de EU beloofd om er alles aan te doen om de Europese wegen binnen drie jaar (!) klaar te maken voor robotauto’s. Dat betekent dat het in 2019 al op grote schaal mogelijk zou moeten zijn om met een zelfrijdende auto op pad te gaan.
Hiervoor zijn wel verschillende aanpassingen aan het huidige wegennet en wetgeving vereist. Eén van deze dingen is de wettelijke afstand die men moet houden ten opzichte van auto’s voor de eigen auto. De regels verschillen per land: in Duitsland 2 seconden, in België 50 meter en in Nederland wordt het iets globaler gehouden op ‘een veilige afstand’. Gezien de software van een zelfrijdende auto deze afstand bepaalt, moet er een internationale richtlijn komen, zodat de auto volgens iedere landelijke wet veilig rijdt.
Apple, Google, Alibaba of toch een enkele fabrikant?
De grote spelers uit de techwereld zijn volop bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google is hiervan de meest bekende en lijkt ook het verst te zijn. Apple en Alibaba zijn recentelijk gestart en moeten ook niet onderschat worden vanwege de grote slagkracht die zij financieel hebben.
Toch zou het goed kunnen dat de autofabrikanten de grote winnaars worden. Apple, Google en Alibaba hebben geen eigen automerk. Zij zouden hun technologie dus moeten verkopen aan autofabrikanten. Ontwikkelen deze fabrikanten de technologie echter zelf, dan is dit voor hen niet nodig. Audi wil in 2025 volledig automatisch rijdende auto’s hebben. Tesla heeft nu al auto’s die grotendeels autonoom rijden. Het zou zo maar kunnen dat de fabrikanten daarom de slag gaan winnen. Maar toch: misschien komen de techbedrijven met eigen merken. Met de populariteit en designs van bedrijven als Apple weet je het nooit..