Waarom de Solar Challenge vooral een experiment blijft

Hoewel Nederland op veel punten nog achterloopt als het aankomt op de klimaatdoelstelling van de Europese Unie, doen we het op één punt van duurzaamheid wel goed: de World Solar Challenge. De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens, auto’s die rijden op zonne-energie. De wedstrijd gaat dwars door Australië over een afstand van 3022 kilometer. De start is in de noordelijke stad Darwin en de wedstrijd gaat via Alice Springs naar de zuidelijke stad Adelaide. Aan de wedstrijd doen universiteitsteams mee, meestal specifiek technische universiteiten, zoals in het geval van Nederland de TU Delft. De wedstrijd is onder deze groep universiteiten erg prestigieus.

Nederland structureel aan de top

Nederland is structureel één van de beste landen bij de Solar Challenge met een recordaantal van acht (!) overwinningen op het nog jonge evenement. De Nederlandse groep doet dus overduidelijk iets goed: ze weten een auto te produceren die puur met zonlicht ver en bovendien snel kan rijden. Dat geeft iedereen met een duurzaam hart hoop: als een auto puur op zonlicht meer dan 3000 kilometer kan rijden, dan kan dat in de toekomst misschien ook wel op grotere schaal. Hoewel die mogelijkheid er zeker is, ligt dit toch nog wat verder in de toekomst dan soms gedacht (en gehoopt) wordt.

Zonlicht – niet erg efficiënt voor auto’s

Hoewel de technologie razendsnel vooruitgaat, is zonne-energie nog altijd lastig om te zetten in grote hoeveelheden energie. Zonnecellen op het dak van een huis of bedrijvenpand levert weliswaar een fikse hoeveelheid energie op, een voertuig in gang zetten en op een flinke snelheid laten rijden is iets anders, zeker wanneer er lange afstanden gereden moeten worden.

Niet voor niets zijn de auto’s van de Solar Challenge extreem aerodynamisch. De bestuurder ligt in het voertuig en de auto’s zijn zo plat, dat er nauwelijks sprake is van luchtweerstand – een grote factor bij het autorijden. Het gaat nog even duren tot zonnecellen zo efficiënt zijn dat ook een grote stationwagen lange afstanden op redelijke snelheid kan afleggen. Bovendien is er de esthetische factor: niet veel mensen zullen een auto met mooie lak willen inleveren voor een auto die volledig omhuld is met zonnecellen.

Geef een reactie

Anti-spam verificatie *