Er lijkt maar geen einde te komen aan de saga rond de sjoemelsoftware van Volkswagen. Eind september 2015 werd bekend dat Volkswagen software heeft gebruikt in auto’s die sjoemelt met de uitstoot van de auto. De software kon herkennen wanneer het voertuig in de Verenigde Staten werd gecontroleerd. In de Verenigde Staten gelden strenge eisen rond de uitstoot van auto’s. Tijdens controles stootte de auto dankzij de software minder uit dan in de praktijk het geval was. Uiteraard is dit tegen de wet.
Anno april 2016 komen er nog altijd nieuwe feiten boven tafel. Maanden na de eerste openbaring is gebleken dat de sjoemelsoftware al in 1999 is ontwikkeld. Maar het opvallende is: niet Volkswagen was de ontwikkelaar, maar Audi, een dochterbedrijf van Volkswagen.
Audi maakte sjoemelsoftware
Audi ontwikkelde al in de vorige eeuw de software, maar heeft het zelf nooit gebruikt. Ook Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, deed dit lange tijd niet, maar bewaarde de software wel. Toen het in recente jaren niet lukte om aan strenge (Amerikaanse) milieu-eisen te voldoen, besloot Volkswagen doelbewust de software in dieselauto’s te installeren. Het gevolg is bekend: de auto’s leken zuiniger dan daadwerkelijk het geval was.
Dit gold niet voor enkele auto’s, maar voor maar liefst 11 miljoen auto’s, ook in Europese auto’s. Overigens zijn er nog altijd geen aanwijzingen dat de software in Europese auto’s ook daadwerkelijk gebruikt is. Niet alleen de auto’s van Volkswagen beschikken over de software, ook enkele modellen van Audi, Porsche, Skoda en Seat hebben de software geïnstalleerd, allen dochtermerken van Volkswagen.
Waarom Audi in 1999 de software ontwikkelde is niet duidelijk geworden uit het onderzoek van Handelsblatt. Of Audi destijds al de intentie had om te sjoemelen met uitstootcijfers is maar de vraag. Eind jaren ’90 waren er weliswaar al regels rond uitstoot en andere milieugerelateerde eigenschappen, maar deze wetgeving was niet te vergelijken met de huidige strenge maatregelen die gelden.
Rechtszaken en grote verliezen Volkswagen
Volkswagen is in tal van landen inmiddels voor de rechter gesleept en heeft inmiddels al miljarden uitgegeven om de crisis te bezweren. Ook in Nederland zijn Volkswagen en importeur Pon voor de rechter verschenen. De stichting Volkswagenaudiclaim houdt de twee partijen verantwoordelijk voor een (verwachte) waardedaling van de auto’s. Volkswagen is inmiddels al overeen gekomen om de software in de 8,5 miljoen Europese auto’s te verhelpen.
Waar in Europa miljoen auto’s de software bevatten, zijn dat er in de Verenigde Staten slechts 600.000. Toch gaan hier naar verwachting de hardste klappen vallen. Waar in Europa de sjoemelsoftware naar alle waarschijnlijkheid niet gebruikt is, was dit zeer zeker wel het geval in de Verenigde Staten. Ondanks beloften om de crisis op te lossen, kan Volkswagen een zeer hoge boete tegemoet zien.